Amersfoort: Amsterdamseweg 41 I 035 588 56 90 I info@hrmonline.nl

Meldplicht datalekken

1      Inleiding
HRM Online B.V., ingeschreven bij de KvK onder nummer 32104859, gevestigd aan Birkstraat 108,
3768 HL Soest en hierna te noemen HRM Online, verwerkt persoonsgegevens voor en in opdracht van de klant. De Wet Bescherming persoonsgegevens merkt HRM Online daarom aan als ‘bewerker’ en de klant aan als ‘verantwoordelijke’, in de zin van deze wet. De Wet Bescherming Persoonsgegevens vereist dat HRM Online en de klant een bewerkersovereenkomst sluiten. Tevens is uitgelegd hoe HRM Online met de wet Meldplicht Datalekken omgaat.

1.1     Bewerkersovereenkomst
Het onderstaande beschouwen wij als een bewerkersovereenkomst:

HRM Online en de klant verplichten zich hierbij over en weer om de Wet bescherming Persoonsgegevens na te leven en zal de persoonsgegevens slechts verwerken in opdracht van de klant en om uitvoering te geven aan de overeenkomst. Het is HRM Online niet toegestaan de van de klant verkregen persoonsgegevens voor andere doeleinden te verwerken, dan voor de doeleinden zoals genoemd in de overeenkomst en in deze voorwaarden. Aangezien HRM Online de gegevens voor en in opdracht van de klant verwerkt, garandeert de klant dat de persoonsgegevens verwerkt mogen worden op basis van een in de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) genoemde grondslag.

HRM Online neemt passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens van de klant te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen worden aangemerkt als een passend beveiligingsniveau in de zin van de WBP. De klant is gerechtigd om tijdens de looptijd van de overeenkomst door een onafhankelijke deskundige de naleving hiervan te controleren, bijvoorbeeld door middel van een audit. De klant zal alle kosten in verband met deze controle dragen.

1.2     Wet meldplicht datalekken
Indien blijkt dat bij HRM Online sprake is van een datalek (als bedoeld in artikel 34a van de WBP) dat door de klant gemeld moet worden aan de Autoriteit Persoonsgegevens en/of de betrokkene(n), dan zal HRM Online de klant daarover zo snel mogelijk informeren nadat HRM Online bekend is geworden met het datalek. HRM Online probeert de klant direct alle informatie te verstrekken die de klant nodig heeft om een volledige melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens en/of de betrokkene te verrichten. U dient dit te melden bij het Meldloket datalekken Autoriteit Persoonsgegevens. Indien de benodigde informatie nog niet bekend is (bijvoorbeeld omdat het datalek door HRM Online wordt onderzocht), zal HRM Online de klant de informatie verstrekken die de klant nodig heeft om in ieder geval eerst een voorlopige melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens en/of de betrokkene te kunnen verrichten.

Indien de klant een (voorlopige) melding verricht bij de Autoriteit Persoonsgegevens en/of de betrokkene over een datalek bij Planee, terwijl zonder meer voor de klant duidelijk is dat bij HRM Online geen sprake is van een datalek als bedoeld in artikel 34a van de WBP, dan is de klant aansprakelijk voor alle door HRM Online in dat kader geleden schade en kosten (waaronder begrepen de reputatieschade) welke HRM Online daardoor leidt. De klant is daarnaast verplicht een dergelijke melding direct in te trekken.